Mot London Marathon

London-Marathon

London Marathon är utan tvekan ett av världens största lopp i sin klass och en del av många löpares checklista att göra någon gång. Mitt mål är att springa det under 2017 men det finns tyvärr inte garantier med detta lopp.

Jag är anmäld till deras Ballot Entry vilket är anmälningsform som är öppen under några dagar där alla kan anmäla sig. Startplatser lottas sedan ut i oktober och antalet räknas fram enligt deras egna formel. Eftersom inga startplatser för London Marathon får överlåtas eller säljas så brukar de vara väldigt säkra på ungefär hur många som kommer till start.

Som jag förstått det så är det tyvärr en ganska liten chans att man får denna typ av startplats. För 2016 accepterade över 50 000 löpare av de nästan 250 000 som hade registrerat sig genom detta. Det betyder att det bara är runt 20% chans att få en startplats i utlottningen.

Som utländsk löpare finns det bara ett annat sätt att komma med så länge man möjligtvis inte är någon elitlöpare. Och det är att använda sig av en researrangör som säljer paket.

Nackdelen här är att det är så dyrt. Det kostar ca 8000kr för en startplats och en plats i ett dubbelrum på hotell. Det betyder att om du inte reser med någon annan så kommer du få dela med okänd person. De bjuder även på buss från boendet till starten men utöver detta får du stå för allt själv.

Hela min idé bygger på att jag väntar in lottningen och först efter det försöker hugga en det hugga en dyrare plats. Vid det laget kommer jag veta om jag ska resa själv eller om min vän ska med (vi är båda med i lottningen) men det är inte rimligt att båda ska betala onödiga pengar.

På ett sätt tycker jag detta är tramsigt av arrangörerna att de gör som de gör då det känns som de utnyttjar situationen lite. Men London är det jag ser fram emot mest och skulle jag ersätta det med något hade det nog fått vara New York.

Berlin, Paris, Hamburg och en mängd andra städer har ju populära Marathon men det är inte det jag fantiserar om. Vid det laget börjar andra traillopp och fjällmarathon bli mer intressant.

Jag hoppas ju verkligen att jag lyckas få en plats i lotteriet. Men vi har lovat varandra att stödja varandra så om den ena får en plats och den andra blir helt utan så reser vi båda två ändå. Så det blir London 2017 så länge någon av oss lyckas knipa en startplats.

Denna blogg kommer handla om min väg dit…

Kommentera

