Lägga upp träningen och målen inför London

träning-inför-london-marathon

Det är den 23 april 2017 som datumet för London Marathon är spikat till. Jag som aldrig sprungit ett Marathon innan (även om jag vet att jag kan) funderar en hel kring upplägget för träningen. Hur ska man träna över höst och vinter för att nå de mål man sätter upp. Och vad är rimliga mål?

Jag vet inte riktigt vilka mål man bör sätta upp ut efter den nivå man själv ligger på idag. Att bara försöka ta sig runt är för mig ett lite tråkigt mål då det är något jag redan kan nu.

Men idag skulle jag kanske kunna springa ett halvmarathon på ungefär 1:40 så det är lite det jag utgår ifrån. Jag tror därför att en tid under 3:40 borde vara rimlig om jag skulle springa idag.

Det gör att jag funderar lite på om det är ett för tråkigt mål att bara sikta på en tid under 3:30. Det är ju något jag kanske t.o.m. skulle kunna uppnå med bara 3 månaders träning från idag.

Men kanske är det ett rimligt mål att ha för ett första marathon. Skulle tiden sen närma sig 3:20 så är det ju bara extremt roligt.

Jag tror inte så mycket på att träna på distanser som är lika långa som loppet eller nära inpå. Det är inte fel att ha ett par långa träningsrundor som är nära sträckan men själva träningen hade jag tänkt lägga på som längst 25-30km vilket då blir mina långpass. Sen blir det att lägga några kortare fartpass på 10-12 km och givetvis intervallträning.

Det är så jag tänkt lägga upp min träning och de riktiga långpassen för att testa kommer att köras i februari-mars. Det gör att erfarenheterna från pass de två passen på 35-40 km är färska när loppet sen bär av. Vi får se hur utmattande det känns att springa de också så det blir kanske bara ett.

Men jag har ju min måltid jag vill säkra så jag kommer testa att springa i det tempot och sen känna av hur det känns med krafter allt eftersom.

Har du några tips så dela gärna med dig. Jag känner mig lite som en amatör kring detta trots man har en del kortare lopp i ryggsäcken.

Kommentera

